"Séria kontrolných akcií ukázala, že Slovensko výrazne zaostáva v
informatizácii a digitalizácii spoločnosti. Tento problém sa začína už
na základných školách, kde majú deti získať prvé digitálne zručnosti, no
odborné predmety vedú nekvalifikovaní učitelia," priblížil predseda národnej autority pre oblasť externej kontroly Ľubomír Andrassy.
V tejto situácii šéf kontrolórov upozornil, že minulý rok túto aprobáciu
ukončila len tridsiatka absolventov učiteľského smeru. "Bez krokov,
ktoré prispejú k zvýšeniu počtu kvalifikovaných učiteľov informatiky,
bez digitalizácie vzdelávania i učebníc či bez funkčného
vysokorýchlostného internetu vo všetkých školách nedokážeme zvyšovať
konkurencieschopnosť našej krajiny a budeme vychovávať mladú generáciu,
ktorá nedokáže pracovať vo vysoko sofistikovanom digitálnom prostredí," zdôraznil.
Poukázal tiež na to, že počet absolventov väčšiny učiteľských študijných
programov klesá. Aktuálny nezáujem o štúdium pedagogických smerov sa
podľa neho odráža aj v tom, že veľká časť prijatých študentov naň
nakoniec nenastúpi.
K predmetom, ktoré najviac trpia nedostatkom odborných pedagógov, patria
podľa NBÚ okrem informatiky aj technika, občianska náuka a etická
výchova. Hovorkyňa NKÚ uviedla, že v prípade týchto štyroch predmetov
ide vo všetkých krajoch o štvrtinu a viac hodín vyučovaných neodborne,
výnimkou je iba občianska náuka v Bratislave. Dodala, že v budúcnosti sa
môže prejaviť aj v premetoch, ako je fyzika, matematika i chémia.
Absencia dát a nedostatok motivácie na štúdium pedagogických smerov sú
ďalšími problémami. NKÚ odporúča vyčleniť financie na nábor, udržanie a
rozvoj učiteľov v školách a v najrizikovejších regiónoch. Rovnako aj
zaviesť špeciálne štipendiá pre nedostatkové učiteľské odbory, poskytnúť
podporu pre začínajúcich učiteľov a tiež pre ďalšie odborné vzdelávanie
a spoluprácu.
Ďalšími odporúčaniami sú napríklad forma príspevku na dopravu, zabezpečenie nájomného bývania či výhodné pôžičky. "Prínosné
môže byť aj vytvorenie IT systémov na sledovanie a predvídanie dopytu
po pedagógoch, pričom dnes v systéme základných škôl pôsobí približne
40.000 pedagogických zamestnancov," uviedla Bolech Dobáková.
Ak sa neuskutočnia výrazné zmeny, problém nedostatku učiteľov bude podľa
NKÚ ešte vážnejší, najmä v Bratislavskom kraji. Prognózy naznačujú, že
do roku 2025 bude na trhu práce viac ako 1500 miest pre kvalifikovaných
pedagogických pracovníkov. "Pri zvyšovaní počtu žiakov a prirodzenom odchode učiteľov do dôchodku sa môže toto číslo dostať až nad 2000," dodal Andrassy.
Úrad považuje situáciu za alarmujúcu, a preto chystá celoslovenskú
kontrolu, ktorá preskúma situáciu v jednotlivých regiónoch a opatrenia
na udržanie a prilákanie učiteľov do škôl. Apeluje na zodpovedné
inštitúcie, aby prijali systémové opatrenia na riešenie tohto problému.